Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został zainicjowany w 2001 roku przez Polską Izbę Książki i obchodzony jest 29 września. Dzień ten nie został wybrany przypadkowo. Odnosi się bowiem do urodzin autorki książek dla dzieci i młodzieży - Janiny Porazińskiej.

Janina_Poraziska

Janina Porazińska urodziła się. 29 września 1882 roku w Lublinie, natomiast zmarła. 3 listopada 1971 roku w Warszawie. Była poetką, prozaikiem oraz tłumaczką literatury szwedzkojęzycznej. W roku 1917 założyła pismo Płomyk. Swoje poezje i baśnie pisała w oparciu o polski folklor, w którym była rozmiłowana. Czerpała z gadek, przypowieści, pieśni oraz zasłyszanych podań. Autorka stworzyła m.in.: Baśń o siedmiu krukach, Kozucha Kłamczucha, Pleciugowe nowinki, Psotki i śmieszki, Pamiętnik Czarnego Noska.

Utwory Janiny Porazińskiej mogą być idealną lekturą do praktykowania głośnego czytania. Jednego z nich “Niebieska dziewczynka” można wysłuchać klikając w link https://www.storyjumper.com/book/read/88802365/5f74482b55a7a

 


images/Biblioteka_Glowna_Plakaty/ogolnopolski_dzien_czytania2020_2.jpg

Czytanie, a szczególnie czytanie dzieciom, jest niezwykle ważne i może w znaczący sposób wpływać na umysł i ciało. Korzyści płynących z czytania jest wiele. Oto niektóre z nich:

buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem;

zapewnia emocjonalny rozwój dziecka i zaspokaja jego emocjonalne potrzeby;

uczy języka, rozwija słownictwo, pamięć i wyobraźnię;

uczy myślenia, poprawia koncentrację;

wspiera rozwój psychiczny i wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka;

poszerza wiedzę ogólną;

ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole;

uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu;

zapobiega uzależnieniu id telewizji i komputerów;

chroni przed zagrożeniami kultury masowej;

kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie;

pomaga w rozwiązywaniu problemów;

jest zdrową ucieczką od nudy;

jest profilaktyką działań aspołecznych.

Czytanie dziecku warto rozpocząć jak najwcześniej. Pomoże to zbudować pierwszy słowniczek pojęć dziecka oraz wzmocni z nim więź.

Warto także analizować rysunki. Skupienie się na ilustracjach, uważne przyjrzenie się postaciom i środowisku wokół, rozmowa o tym, co czują bohaterowie, może nauczyć dziecko prawidłowego rozróżniania przedstawionych emocji oraz rozwinąć u niego empatię.

Bardzo ważne jest wybranie właściwej książki. Najlepiej znaleźć taką, której postacie, otoczenie czy wydarzenia, dziecko będzie mogło skojarzyć z prawdziwymi wydarzeniami z własnego środowiska.

Podczas czytania dziecku nie należy się spieszyć. Zanim przewróci się kolejną stronę, dobrze jest omówić fabułę, odpowiedzieć na pytania dziecka czy wspólnie podzielić się odczuciami, przemyśleniami i wrażeniami. Rozmowa pomoże dziecku zrozumieć, jak i w czym otaczający go świat podobny jest do fabuły książki. W ten sposób w większym stopniu dziecko będzie mogło się rozwinąć w sferze emocjonalnej i umiejętności ogólnego postrzegania świata.

 

 

Źródła:

https://www.bibliotekawszkole.pl/inne/gazetki/67/index.php

https://braingym.pl/co-daje-glosne-czytanie-dzieciom/

https://czasdzieci.pl/ksiazki/autor,27cc2-janina_porazinska.html

http://coczytamy.pl/korzysci-plynace-z-czytania-ksiazek.php

https://dziecisawazne.pl/20-powodow-dlaczego-warto-czytac-dzieciom/

https://ksiazka.net.pl/29-wrzesnia-ogolnopolski-dzien-glosnego-czytania

http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/dlaczego-warto-czytac-dzieciom/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Janina_Porazi%C5%84ska