Jak zaprogramować roboty, żeby wykonywały nasze polecenia? Tego m. in. mogli dowiedzieć się uczestnicy warsztatów zorganizowanych 18 listopada 2016r., w Publicznej Szkole Podstawowej w Ryczywole, przy współpracy z Biblioteką Publiczną Gminy Kozienice Filia nr 6. Warsztaty odbyły się w ramach projektu „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę”. Trzydzieścioro uczniów z klas 4-6, podzielonych na dwie grupy, poznało podstawy programowania w języku SCRATCH. Zajęcia z wykorzystaniem robotów Finch prowadziła Anna Trelińska- specjalista ds. programowania.
Celem projektu jest zainteresowanie młodych ludzi nauką programowania i pokazanie im, że kodowanie nie jest trudną umiejętnością. Wyróżniającym elementem jest zastosowanie programowalnych robotów Finch. Podczas warsztatów uczniowie rozmawiali o tym, czym jest i z czym kojarzy się im kodowanie. A kojarzyło im się przede wszystkim z grami. Podczas pierwszego zadania musieli „zaprogramować” prowadzącą tak, aby z pewnego punktu doszła do krzesła, usiadła i założyła czapkę na głowę. Przy tym ćwiczeniu było nie lada śmiechu. Metodą prób i błędów czapka pani Ani wylądowała na jej głowie. W kolejnym ćwiczeniu uczniowie dowiedzieli się, że kodowanie jest czymś więcej niż wpisywanie kodów do gier, a wręcz wykorzystuje się je w wielu dziedzinach naszego życia.
Po krótkim wprowadzeniu do zasad programowania w środowisku scratch, uczestnicy warsztatów tworzyli aplikacje do sterowania robotami. Kulminacyjnym momentem był wyścig w labiryncie robotów Finch, zakodowanych samodzielnie przez uczestników zajęć. Ta część warsztatów podobała się uczniom najbardziej i wywołała najwięcej emocji. Przekonali się, że kodowanie, to nie tylko nauka, ale też świetna zabawa.
Kontynuacją tych warsztatów i nauki programowania będzie lokalny klub kodowania w Filii nr 6 BPGK w Ryczywole, w którym młodzi ludzie będą mogli poszerzać swoją wiedzę w zakresie programowania, dobrze się przy tym bawiąc. W ramach oferowanego wsparcia Biblioteka będzie korzystała z gotowych scenariuszy, materiałów edukacyjnych oraz na okres dwumiesięczny zostaną wypożyczone na jej potrzeby roboty Finch.
Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Projekt został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
B.B.