Godziny otwarcia

 

 

pon. - pt.: 13.00 - 19.00

sob. - nd.: nieczynne

więcej informacji

 

 

 

logo FE Infrastruktura i Srodowisko UE EFRR

Projekt Przebudowa Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Etap II został sfinansowany przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oraz przez Województwo Mazowieckie (w ramach wkładu własnego).

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej Debaty Azjatyckie zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:

 

Chiny – kierunki nowych przemian

 

Zagadnienia przedstawią:

Moderator:

Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS

oraz paneliści

Pan Radca Yao Dongye – zastępca Ambasadora ChRL

Mgr Marta Tomczak – kierowniczka Biblioteki Orientalnej Uniwersytetu SWPS

Amb. Krzysztof Szumski – Uniwersytet SWPS

Dr hab. Józef Pawłowski – Uniwersytet Warszawski

28 stycznia 2021 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Prelekcja odbywa się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl


 

Chcielibyśmy przedstawić uczestnikom debaty kierunki przemian w polityce Chin po pandemii i w szybko zmieniającym się teraz świecie. Nasi paneliści będą sygnalizowali zmiany już się rysujące i będą stawiali znaki zapytania wskazując sfery, gdzie zapewne będą one zachodziły, choć ich kierunki trudno dziś przewidzieć. Jest, na przykład, jasne, że pozycja Chin – w związku z osłabieniem USA i Unii Europejskiej – znacznie się umocni, ale będzie to zależało od zmian zachodzących w kierunkach i tempie globalizacji, a także zmian w polityce Waszyngtonu.

Symboliczny wręcz wymiar ma problem biedy. Zgodnie z wykreślonymi wcześniej planami Chiny chciały do 2020 roku zlikwidować ostatnie wyspy biedy w swoim kraju (około 1% ludności), by wszystkim swoim obywatelom zapewnić choćby minimalny dostatek. Być może pandemia spowolni nieco te wysiłki, ale sukcesy już są ogromne. Skromny dostatek w ostatnich latach zagwarantowano około 800 mln ludzi, a ponadto uformowała się tam najliczniejsza w świecie klasa średnia oceniana na około 400 mln, która – zgodnie z nowymi wytycznymi – ma być jeszcze umacniana. Prof. Grzegorz Kołodko wylicza, że od 1978 roku, kiedy zainicjowano reformy Deng Xiaopinga do 2019 roku produkt krajowy brutto Chin powiększył się aż 40 razy, a dochód na osobę liczony według realnej siły nabywczej wzrósł aż 27 razy. Dodajmy, że w Polsce w tym czasie powiększył się on tylko 2,4 razy, zaś w USA 1,9 razy (patrz jego studium: Wielka chińska transformacja: ze świata trzeciego do pierwszego, „Gospodarka Narodowa”, t. 4, 2020). Liczba chińskich miliarderów liczonych w dolarach jest już prawdopodobnie większa niż tych w USA, a Chiny stały się największym partnerem handlowym dla 130 państw.

W Stanach Zjednoczonych natomiast obszary biedy rozszerzały się w ostatnich latach, co jeszcze przyspieszyła pandemia, z którą ten kraj słabo sobie radzi. W rezultacie już 19% dzieci żyje tam w biedzie, w samym Nowym Jorku już co trzecie, a co dziesiąte nie ma nawet stałego adresu w związku z narastającą skalą bezdomności (Eliza Sarmaka-Mahoney, Wielka śmierć wielkich miast, „Przegląd Tygodniowy”, 21.12.2020). Klasa średnia ubożeje tam systematycznie i ulega ekonomicznej degradacji. W 1965 r. stosunek płac menadżerów firm do szeregowych pracowników wynosił 21:1, zaś w 2020 r. 320:1, co ma wielorakie następstwa, gdyż tworzy przepaść między coraz węższymi elitami a społeczeństwem. Oto jak zaskakująco zmienia się nasz świat i ukazują się jego zadziwiające oblicza.

Na Zachodzie trwają fundamentalne debaty o konieczności zasadniczych zmian w praktykowanym tam od ponad stu lat modelu rozwoju gospodarczego i kapitalizmu, o przejściu do gospodarki dbającej o ekologię i rozwój zrównoważony, ograniczającej produkcję i konsumpcję, od kapitalizmu neoliberalnego dbającego wyłącznie o zyski akcjonariuszy do „kapitalizmu interesariuszy” czyli dbającego o interesy społeczne, ze zdecydowanie większa rolą państwa i rozwojem służb publicznych w warunkach nowej rewolucji informatycznej. Także podział na bogatą Północ i biedne Południe wymaga zasadniczych korekt w polityce gospodarczej, gdyż staje się coraz większym zagrożeniem dla wszystkich. Do takich zmian nawołują m.in. prof. Klaus Schwab – organizator Światowego Forum Gospodarczego w Davos, a z drugiej strony papież Franciszek. Obserwując kierunki decyzji polityczno-gospodarczych i społecznych podejmowanych w Chinach wydaje się, że one już wkraczają w wielu aspektach na tę drogę i są do tego lepiej przygotowane niż Zachód. Nie są więc one tylko konkurentem Zachodu w krótkoterminowym wymiarze konkurencji rynkowej i geostrategicznej, lecz historycznej, co będzie miało wielorakie implikacje krótko i długoterminowe.

Pan Radca Yao Dongye, zastępca ambasadora ChRL – przedstawi kluczowe decyzje polityczne władz ChRL podjęte w poprzednim roku i wytyczające kierunki zmian dla kraju.

Pani Marta Tomczak, sinolożka i kierowniczka Biblioteki Orientalnej Uniwersytetu SWPS, omówi podłoże historyczne i polityczne rozwoju nauki w Chinach, wskaże na ogromny nacisk na technologiczny awans kraju, a także na obecność nowych technologii w życiu codziennym oraz najważniejsze kierunki inwestycji technologicznych.

Ambasador Krzysztof Szumski, b. ambasador w Chinach oraz innych krajach regionu i znany ekspert polityki azjatyckiej, podsumuje zmiany zachodzące w polityce zagranicznej Chin i wskaże główne ich kierunki, uwarunkowane w znacznym stopniu przemianami wewnętrznymi.

Dr hab. Józef Pawłowski, sinolog z Uniwersytetu Warszawskiego przedstawi najważniejsze procesy, jakie w ciągu ostatnich kilku lat zachodziły w globalnym otoczeniu Chin oraz ich wpływ na pozycję tego kraju na arenie międzynarodowej. W kontekście obecnej sytuacji pandemicznej omówione zostaną także perspektywy zmian w globalnym układzie gospodarczym i politycznym, którego Chiny są jednym z najważniejszych elementów.

Debatę będzie prowadził prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski z Uniwersytetu SWPS.

(Oprac. K. Gawlikowski)

Prezydent Joe Biden - szansa na nowe otwarcie czy początek problemów w relacjach polsko-amerykańskich?

Zwycięstwo Joe Bidena i objęcie przez niego urzędu prezydenta 20 stycznia oznacza reset w relacjach transatlantyckich. Jak Polska wpisze się w nową strategię amerykańskiej administracji i czy potraktuje nowe rozdanie jako być może szansę na nowe korzystne podejście w dwustronnych relacjach? Czy projekt Inicjatywy Trójmorza będzie bardziej ciężarem dla Polski czy też wpisze sie w nową architekturę relacji politycznych i gospodarczych? Co się wydarzy z projektami, ktore były przedmiotem negocjacji z administracją prezydenta Trumpa, takimi jak współpraca energetyczna, czy obronna?

Te i inne zagadnienia poruszą podczas dyskusji organizowanej w ramach kolejnego amerykańskiego czwartku w Bibliotece na Koszykowej Artur W. Wróblewski, Wacław Bilnicki, prezes spółki PGE Bio Energia oraz prof. UW dr hab. Bohdan Szklarski- politolog i kulturoznawca

03.12.2020, godz.: 18:00, spotkanie online na stronie www.koszykowa.pl

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego

we współpracy z

Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS

w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej  

Debaty Azjatyckie

Zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:

Chiny współczesne

– przemiany społeczne i kulturowe

 Zagadnienia przedstawią:  

Moderator:

 dr Stanisław Kozłowski  – wykładowca Uniwersytetu SWPS  

i paneliści

Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski - Uniwersytet SWPS;

dr Michał Strąk – Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy

  Amb. Krzysztof Szumski  – Uniwersytet SWPS;

Pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego

26 listopada 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30

Prelekcja odbywa się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl

Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sprawach pilnych można przesyłać pytania w trakcie debaty na Youtube

Spotkanie będzie również dostępne w Archiwum na kanale Youtube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLDZalUEvk-GNaiDClmiFp8fI2x0utg50F)

Zapraszamy także na stronę naszego Zakładu  Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, jak też na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje także o innych debatach na tematy międzynarodowe Biblioteki wraz z archiwum: http://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/debaty-miedzynarodowe


 

Spotkanie jest poświęcone omówieniu książki, która ukazała się w sierpniu br. Nosi ona tytuł: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju  w początkach XXI wieku , pod red. Krzysztofa Gawlikowskiego we współpracy z Małgorzatą Ławacz, Agnieszką Łobacz, Martą Tomczak i Joanną Afek, Wyd. Akademickie Sedno i Uniwersytet SWPS, Warszawa 2020, 526 str., z ilustracjami. Łącznie pracowało nad tą książką ponad dziesięć osób.

Ta praca zbiorowa stara się ukazać Chiny współczesne oraz ich problemy w przybliżeniu tak, jak postrzega je społeczeństwo chińskie, opierając się na tamtejszej prasie. Kraj ten przeszedł od końca lat 70. XX w. najbardziej burzliwe przemiany cywilizacyjne w całej swojej historii: ewolucję od gospodarki agrarnej i wiejskiego stylu życia, do życia miejskiego i gospodarki industrialnej, a nawet postindustrialnej. Dokonywał się także demontaż systemu komunistycznego w wersji maoistowskiej i odbudowa gospodarki rynkowej, chociaż sterowanej przez państwo, jak w większości krajów post-konfucjańskich. Ideologię komunistyczną zastępowała patriotyczno-narodowa, ale nie potępiano totalnie poprzedniego systemu komunistycznego, zaś partia rządząca nadal zachowywała nazwę Komunistycznej Partii Chin. Z jednej strony przejmowano tam wzorce zachodnie, z drugiej nawiązywano coraz wyraźniej do rodzimych tradycji i podkreślano narodową specyfikę Chin oraz wyjątkowość tamtejszych rozwiązań ustrojowych. Oficjalnie deklaruje się ustrój „demokracji konsultatywnej” nawiązujący do realiów osadzonych w tradycjach przy czerpaniu demokratycznych ideałów z Zachodu. Korzystano z doświadczeń azjatyckich, europejskich i amerykańskich, ale nie przyjęto żadnego wzorca zagranicznego za podstawę, co znajdowało tam poparcie społeczne. Ukazujemy też, jak o miejscowych problemach pisze tamtejsza prasa i podajemy podstawowe informacje dotyczące jej przemian. Oczywiście transformacja chińska różni się zasadniczo od procesów transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej. 

Przemiany zachodzące od 40 lat dotyczą wszystkich sfer życia: gospodarczej, politycznej, społecznej, kulturowej, a także obyczajowej i mentalnej. Dokonało się fundamentalne przejście od społeczeństwa tradycjonalnego i biednego, z apoteozą skromności i oszczędności, do społeczeństwa konsumpcyjnego, dynamicznego, otwartego, poszukującego nowości. W wyniku polityki „reform i otwarcia” zainicjowanej przez Deng Xiaopinga w 1978 roku, a przede wszystkim przejścia do gospodarki rynkowej, na miejscu dawnych „wiejskich Chin”, zaliczanych do Trzeciego Świata, pojawił się na mapie świata nowy, supernowoczesny kraj wielkości niemal całej Europy, będący znowu, tak jak w przeszłości, największą potęgą gospodarczą, co budzi zrozumiała dumę ich mieszkańców. Z trudem godzą się z tym awansem Chin mocarstwa zachodnie, zwłaszcza USA tracące stopniowo swoją dominującą pozycję. Sprawy międzynarodowe i pozycja Chin w świecie nie są omawiane w książce, która koncentruje uwagę na mało znanych w Polsce i na Zachodzie problemach wewnętrznych, ze skomplikowanym stosunkiem do rodzimego dziedzictwa na pierwszym planie.

Prezentujemy zatem dylematy z jakimi musi się mierzyć ten kraj, problemy budzące kontrowersje wśród Chińczyków i ich niepokoje, sprawy wymagających rozwiązania, itd., tak jak przedstawiała je tamtejsza prasa na początku XXI wieku. Ukazujemy przy tym także problemy prasy miejscowej w tamtejszym kontekście kulturowym i politycznym. Specyficznym rysem tej pracy jest także przypominanie, o czym rzadko pamięta się na Zachodzie, że w przypadku Chin mamy do czynienia z ciągłością historyczną w skali tysiącleci, a wiele problemów współczesnych ma odległy historycznie rodowód i osadzonych jest w tradycjach odmiennych od zachodnich.

Prace nad tą książką zostały zamknięte w styczniu 2020 roku, kiedy pandemia dopiero się zaczynała, dlatego problemy z nią związane nie pojawiają się w tej publikacji. Rzecz jasna brakuje tu wielu ważnych problemów, lecz omówienie wszystkich zająć by musiało kilka tomów. Staraliśmy się wybrać najciekawsze z punktu widzenia czytelnika polskiego, by ukazać współczesne realia tego kraju wychodząc daleko poza obiegowe, a często mylące, stereotypy.

Moderatorem debaty jest dr Stanisław Kozłowski, były dyplomata interesujący się Azją, obecnie wykładowca Uniwersytetu SWPS. W panelu biorą udział: prof. Krzysztof Gawlikowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS; dr Michał Strąk –Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy; amb. Krzysztof Szumski – b. ambasador w wielu krajach azjatyckich, w tym w Chinach i pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego.

                                                                                           (Oprac. K. Gawlikowski)

                                                                

Książkę można zakupić w wydawnictwie przez stronę:
https://wydawnictwosedno.pl/jak-kupic/

a w formacie elektronicznym:

https://www.ibuk.pl/szukaj/list/prasa_chi%C5%84ska.html

17.XI.2020 r.

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej  zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:

 

Chiny współczesne – przemiany społeczne i kulturowe

 

 

Zagadnienia przedstawią:

 Moderator:

dr Stanisław Kozłowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS

oraz paneliści:

Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski - Uniwersytet SWPS;

dr Michał Strąk – Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy

Amb. Krzysztof Szumski – Uniwersytet SWPS;

Pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego

26 listopada 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30

Prelekcja odbywa się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl

Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sprawach pilnych można przesyłać pytania w trakcie debaty na Youtube

Spotkanie będzie również dostępne w Archiwum na kanale Youtube ( https://www.youtube.com/user/BibliotekaKoszykowa)

Zapraszamy także na stronę Zakładu Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, jak też na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje także o innych debatach na tematy międzynarodowe Biblioteki wraz z archiwum: http://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/debaty-miedzynarodowe


 

Debata: Chiny współczesne - przemiany społeczne i kulturowe

(26.11.2020)

Spotkanie jest poświęcone omówieniu książki, która ukazała się w sierpniu br. Nosi ona tytuł: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju w początkach XXI wieku , pod red. Krzysztofa Gawlikowskiego we współpracy z Małgorzatą Ławacz, Agnieszką Łobacz, Martą Tomczak i Joanną Afek, Wyd. Akademickie Sedno i Uniwersytet SWPS, Warszawa 2020, 526 str., z ilustracjami. Łącznie pracowało nad tą książką ponad dziesięć osób.

okladkaTa praca zbiorowa stara się ukazać Chiny współczesne oraz ich problemy w przybliżeniu tak, jak postrzega je społeczeństwo chińskie, opierając się na tamtejszej prasie. Kraj ten przeszedł od końca lat 70. XX w. najbardziej burzliwe przemiany cywilizacyjne w całej swojej historii: ewolucję od gospodarki agrarnej i wiejskiego stylu życia, do życia miejskiego i gospodarki industrialnej, a nawet postindustrialnej. Dokonywał się także demontaż systemu komunistycznego w wersji maoistowskiej i odbudowa gospodarki rynkowej, chociaż sterowanej przez państwo, jak w większości krajów post-konfucjańskich. Ideologię komunistyczną zastępowała patriotyczno-narodowa, ale nie potępiano totalnie poprzedniego systemu komunistycznego, zaś partia rządząca nadal zachowywała nazwę Komunistycznej Partii Chin. Z jednej strony przejmowano tam wzorce zachodnie, z drugiej nawiązywano coraz wyraźniej do rodzimych tradycji i podkreślano narodową specyfikę Chin oraz wyjątkowość tamtejszych rozwiązań ustrojowych. Oficjalnie deklaruje się ustrój „demokracji konsultatywnej” nawiązujący do realiów osadzonych w tradycjach przy czerpaniu demokratycznych ideałów z Zachodu. Korzystano z doświadczeń azjatyckich, europejskich i amerykańskich, ale nie przyjęto żadnego wzorca zagranicznego za podstawę, co znajdowało tam poparcie społeczne. Ukazujemy też, jak o miejscowych problemach pisze tamtejsza prasa i podajemy podstawowe informacje dotyczące jej przemian. Oczywiście transformacja chińska różni się zasadniczo od procesów transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej.

Przemiany zachodzące od 40 lat dotyczą wszystkich sfer życia: gospodarczej, politycznej, społecznej, kulturowej, a także obyczajowej i mentalnej. Dokonało się fundamentalne przejście od społeczeństwa tradycjonalnego i biednego, z apoteozą skromności i oszczędności, do społeczeństwa konsumpcyjnego, dynamicznego, otwartego, poszukującego nowości. W wyniku polityki „reform i otwarcia” zainicjowanej przez Deng Xiaopinga w 1978 roku, a przede wszystkim przejścia do gospodarki rynkowej, na miejscu dawnych „wiejskich Chin”, zaliczanych do Trzeciego Świata, pojawił się na mapie świata nowy, supernowoczesny kraj wielkości niemal całej Europy, będący znowu, tak jak w przeszłości, największą potęgą gospodarczą, co budzi zrozumiała dumę ich mieszkańców. Z trudem godzą się z tym awansem Chin mocarstwa zachodnie, zwłaszcza USA tracące stopniowo swoją dominującą pozycję. Sprawy międzynarodowe i pozycja Chin w świecie nie są omawiane w książce, która koncentruje uwagę na mało znanych w Polsce i na Zachodzie problemach wewnętrznych, ze skomplikowanym stosunkiem do rodzimego dziedzictwa na pierwszym planie.

Prezentujemy zatem dylematy z jakimi musi się mierzyć ten kraj, problemy budzące kontrowersje wśród Chińczyków i ich niepokoje, sprawy wymagających rozwiązania, itd., tak jak przedstawiała je tamtejsza prasa na początku XXI wieku. Pamiętać przy tym warto, że polityka władz chińskich, która przyniosła skok cywilizacyjny kraju, jest według badań amerykańskich powszechnie akceptowana społecznie. Dlatego także wizje Chin z tamtejszej prasy są w znacznym stopniu akceptowane przez miejscowe elity i kształtują wyobrażenia społeczne. Ukazujemy przy tym tamtejszy kontekst kulturowy i polityczny oraz zmiany zachodzące w sferze informacji. Sytuację zmienia w latach ostatnich tamtejszy rozwój internetu. Specyficznym rysem tej pracy jest także przypominanie, o czym rzadko pamięta się na Zachodzie, że w przypadku Chin mamy do czynienia z ciągłością państwowości i dziedzictwa kulturowego w skali tysiącleci, a wiele problemów współczesnych ma odległy historycznie rodowód i osadzonych jest w tradycjach z wartościami odmiennymi w wielu aspektach od zachodnich.

Prace nad tą książką zostały zamknięte w styczniu 2020 roku, kiedy pandemia dopiero się zaczynała, dlatego problemy z nią związane nie pojawiają się w tej publikacji. Rzecz jasna brakuje tu wielu ważnych problemów, lecz omówienie wszystkich zająć by musiało kilka tomów. Staraliśmy się wybrać najciekawsze z punktu widzenia czytelnika polskiego, by ukazać współczesne realia tego kraju wychodząc daleko poza obiegowe, a często mylące, stereotypy.

Moderatorem debaty jest dr Stanisław Kozłowski, były dyplomata interesujący się Azją, obecnie wykładowca Uniwersytetu SWPS. W panelu biorą udział: prof. Krzysztof Gawlikowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS; dr Michał Strąk –Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy; amb. Krzysztof Szumski – b. ambasador w wielu krajach azjatyckich, w tym w Chinach i pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego.

(Oprac. K. Gawlikowski)

Książkę można zakupić w wydawnictwie przez stronę:
https://wydawnictwosedno.pl/jak-kupic/

a w formacie elektronicznym:

https://www.ibuk.pl/szukaj/list/prasa_chi%C5%84ska.html

17.XI.2020 r.

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej  zapraszają na spotkanie dyskusyjne:

 

Cywilizacja chińska a zachodnie: podstawowe różnice i nieporozumienia

 

 

Problemy przedstawi:

Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS

29 października 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30

Spotkanie będzie na żywo transmitowane on-line na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl  Pytania przed debatą można zgłaszać do prelegenta na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Spotkanie będzie również dostępne na kanale Youtube https://www.youtube.com/user/BibliotekaKoszykowa


 

Cywilizacja chińska a zachodnia: podstawowe różnice i nieporozumienia

29.10.2020 r.

Wielki sinolog amerykański Frederick W. Mote (1922-2005) słusznie stwierdził, że cywilizacja chińska różni się od zachodniej najbardziej ze wszystkich cywilizacji poza europejskich. Te głębokie odmienności były z jednej strony przemilczane i pomniejszane przez propagatorów misji Zachodu szerzenia jego cywilizacji jako najbardziej postępowej i uniwersalnej, a z drugiej strony przez zokcydentalizowane elity chińskie promujące modernizację swego kraju. Niebezpodstawnie obawiały się one, że przedstawianie swoich odmienności kulturowych będzie przez ludzi Zachodu wówczas dominujących w świecie interpretowane jako potwierdzenie „niższości żółtków”. Często wierzyli oni szczerze, że przyswajanie Chinom zachodnich instytucji oraz koncepcji będzie korzystne dla ich ojczyzny. Dopiero Prezydent Xi Jinping jako pierwszy przywódca chiński po Sun Yat-senie zaczął podkreślać tak dobitnie specyfikę swego kraju szeroko nawiązując do jego dziedzictwa w ramach swojej „polityki narodowej”.

Wspomniany powyżej Mote za kluczowy czynnik uznał brak w Chinach koncepcji Boga-Stwórcy, a co za tym idzie chrześcijańskich fundamentów cywilizacji zachodniej. Dotyczyło to społecznego, a nie indywidualistycznego pojmowania człowieka, braku koncepcji przyrodzonej mu godności i równości wszystkich ludzi przed Bogiem, jak też idei powinności wobec „bliźnich”. Zarazem koncepcje reinkarnacji, wcielania się w różne istoty i byty, jak też utożsamiania z coraz szerszymi kręgami społeczeństwa i natury integrowało człowieka z całym światem, zamiast zachodniego wynoszenia człowieka ponad wszystkie inne stworzenia ze względu na duszę nieśmiertelną i stworzenie „na obraz i podobieństwo Boże”. Człowiek miał za sobą i przed sobą tysiące kolejnych istnień zamiast jednego, unikatowego życia na ziemi. Równie istotny był w cywilizacji chińskiej brak koncepcji prawa jako regulatora całego życia i to prawa obowiązującego wszystkich, bo dawanego przez Boga. Nie było więc również koncepcji „czyichś praw”. Całe życie społeczne regulowały rytuały i etykieta.

Podczas gdy na Zachodzie dominował krytycyzm i podejrzliwość wobec państwa jako czynnika ograniczającego wolności jednostki, w Chinach nie było apoteozy takiej jednostki ani ideału wolności. Wręcz przeciwnie, konfucjanizm wpajał powinności społeczne jednostki i szacunek oraz posłuszeństwo wobec wszelkich władz. To państwo sterowało procesami samodoskonalenia ludzi i tworzenia w nich natury ludzkiej i to ono, a nie Bóg wyznaczało standardy moralne. Państwo także kierowało całą sferą religijną, a cesarz był najwyższym kapłanem kraju i świata. Podobne funkcje kapłańskie sprawowali zwierzchnicy administracji wszystkich szczebli oraz szefowie wszystkich grup, aż po ojca rodziny. Przy braku rozdzielenia sfery sacrum od profanum nie było też możliwości rozdzielenia religii od życia świeckiego, a religijność skoncentrowana była na człowieku i osiąganiu przezeń różnych mocy, aż po potęgi boskie, zamiast na Bogu.

Cywilizacja zachodnia opierała się na miastach, a chińska miała charakter wiejski. Zachodnia gloryfikowała wojny, walki i wojowników, zaś chińska opierała się na apoteozie zachowywania harmonii, zgody, pokoju i konsensu, a na potępianiu wszelkich walk,

konfliktów czy otwartych krytyk. Tam gloryfikowano nie wodzów i wojowników, lecz wykształconych administratorów

Te głębokie odmienności związane z procesami długiego trwania ograniczają możliwości adaptowania wielu elementów cywilizacji zachodniej, jak budowanie państwa prawa, wprowadzania norm praw człowieka czy demokracji politycznej. Jeśli brakowało autonomicznych jednostek, bo utożsamiały się one z grupą, do której przynależały, nie mogły być znane ideały wolności jednostki. Wręcz przeciwnie przyjmowano za konieczne wypełnianie z pełnym poświęceniem powinności społecznych jednostki, a także drobiazgowych norm etykiety, wyznaczających zachowania i formuły słowne. Przy skoncentrowaniu uwagi i emocji na swoich grupach przynależności, zwłaszcza na rodzinie, brakowało – poza rządzącą elitą – zainteresowań polityką i sprawami państwa, a ideałem był porządek, utrzymywanie jedności myśli całego społeczeństwa i zapewnianie bezpieczeństwa każdej jednostce. W tych warunkach walkę partii traktowano jak nieszczęście. W takim kontekście kulturowym – poza bardzo specyficznymi sytuacjami i wąskimi elitami – trudno było oczekiwać fascynacji zachodnimi ideami wielopartyjnej demokracji. Pewne ideały demokratyczne funkcjonują, oczywiście, ale na zupełnie inny sposób, podobnie jak społeczeństwo obywatelskie tam wspierające państwo, a nie walczące z nim i starające się je kontrolować. I to te mechanizmy tradycyjne, zrozumiałe powszechnie, jeśli były respektowane, przyczyniały się do ogromnej efektywności działań państwa i społeczeństwa.

Odmienności takie występują nie tylko wśród Chińczyków, ale w całym kręgu cywilizacji konfucjańsko-buddyjskiej: w Japonii, obu Koreach i Wietnamie, a po części i w innych społeczeństwach Azji Wschodniej. Można by nawet stwierdzić, że większość ideałów kategorii i zasad naszych zachodnich nauk społecznych odpowiada jedynie historyczno-kulturowym warunkom zachodnich społeczeństw chrześcijańskich, a rozmija się z realiami innych cywilizacji przykrywanych naskórkowo i często mało efektywnie przez zachodnio-podobne struktury modernistów. Coraz szerzej i powszechniej rozumie się też, że modernizacja nie musi być tożsama z okcydentalizacją i może być nawet efektywniejsza w rozmaitych wersjach rodzimych, podobnie jak demokracja też nie musi kopiować jedynie wzorców zachodnich. Pytania i krótkie komentarze proszę przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. przed prelekcją ewentualnie - w sytuacjach wyjątkowych - w jej trakcie, by można było na nie odpowiedzieć po prelekcji.

Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski uzyskał tytuł magistra z psychologii, doktora z nauk politycznych, a habilitował się z historii. Zajmuje się klasyczną myślą chińską, zwłaszcza szkołą strategów (patrz: https://isppan.waw.pl/strony-www-projektow-naukowych/centrum-badan-azji-i-pacyfiku/ksiega-mistrza-suna/ ), jak też współczesnymi przemianami społecznymi i politycznymi Chin. Przez kilkanaście lat wykładał w Europie Zachodniej. Obecnie wykłada na Studiach Azjatyckich Uniwersytetu SWPS. Przygotowywał także ekspertyzy polityczne dla władz kilku krajów. Najnowsza publikacja zbiorowa przy jego udziale: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju na początku XXI wieku, Wyd. Sedno, Warszawa 2020.

Czasu doświadczamy wszyscy, lecz to jak liczymy jego upływ, jak podchodzimy do przyszłości i przeszłości i jak organizujemy sobie życie w upływającym czasie, jest uwarunkowane kulturowo, a także, nomen omen, zmienia się z upływem czasu. Współcześnie, wraz z migracjami, podróżami i nasilonymi kontaktami te wizje czasu ścierają się. Europejskie liczenie czasu już dawno dotarło do Afryki, a czy kultury pozaeuropejskie oddziałują również pod tym względem na Europę?

Na temat postrzegania, liczenia i znaczenia czasu w Afryce dzisiaj i w przeszłości dyskutować będą: dr Malwina Bakalarska z Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN, autorka dysertacji „Ukryte struktury czasu. Kultura, praca i czas w Afryce Subsaharyjskiej", dr Edyta Kopp - egiptolog z Zakładu Egiptologii Wydziału Orientalistycznego UW oraz dr Marta Widy-Biehesse - islamolog z Zakładu Islamu Europejskiego Wydziału Orientalistycznego UW.

Spotkanie prowadzi dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego. 

21 października 2020, godz. 18.00
Sala konferencyjna Biblioteki na Koszykowej
Koszykowa 26/28

Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Pracownią Badań nad Przywództwem, w Ośrodków Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziałem Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetem SWPS zapraszają̨ na spotkanie z cyklu Debaty Międzynarodowe „Trump czy Biden, czyli kabaret starszych panów po amerykańsku”.

Niektórzy twierdzą, że 74 letni prezydent Trump  nie zasługuje na reelekcję bo opowiada głupoty np. na temat pandemii, czy rasowych niepokojów. Inni natomiast utrzymują, że to 78 letni Biden nie nadaje się na przywódcę i pewnie nawet nie jest w stanie dosłyszeć rzekomych głupot z uwagi na swój wiek i związane z tym słabości. Tak czy inaczej Ameryka w tym roku postanowiła wykręcić swoisty rekord świata, organizując coś na kształt wyborów na najżywotniejszego staruszka USA. Na ten niestandardowy format dodatkowo nakładają się w skutki gospodarcze pandemii, rozruchy na tle rasowym oraz kwestie światopoglądowe, które wciąż dzielą Amerykanów. Jedni ostrzegają, że reelekcja Trumpa to kontynuacja Ameryki uprzedzeń, rasistowskich tradycji i pogardy dla prawa, inni zaś, że elekcja Bidena to recepta na socjalizm i lewicowe ideologie. Zaproszeni Eksperci postarają się odpowiedzieć na pytanie o możliwe scenariusze rozwoju akcji za oceanem:

Prof. UW dr hab. Bohdan Szklarski - Politolog i kulturoznawca. Pracownik Ośrodka Studiów Amerykańskich OSA na Uniwersytecie Warszawskim, którym kierował w latach 2012-2016 a obecnie kieruje Pracownią Badań nad Przywództwem. Wykłada również w Collegium Civitas, gdzie w latach 1997-2007 kierował katedrą politologii. Absolwent i wykładowca wielu polskich i amerykańskich uczelni. Założyciel i kierownik Pracowni Badań nad Przywództwem przy OSA na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorem i redaktorem 10 książek i ponad 60 artykułów i rozdziałów w pracach naukowych. W ramach swojej pracy naukowej zajmuje się tematyką przywództwa politycznego, amerykańską polityką wewnętrzną i zagraniczną, komunikacją polityczną, kulturą polityczną i antropologią polityki. Często występuje w mediach w roli eksperta komentującego bieżące wydarzenia polityczne w Polsce i na świecie. Znany też jako wielbiciel psów rasy Golden retriever, rudych kotów i futbolu amerykańskiego.

dr hab. Andrzej Kondratowicz prof. SWPS - ekonomista, członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN, członek Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich, Rady Centrum im. Adama Smitha w Warszawie, Światowej Sieci Wolności Gospodarczej przy Fraser Institute w Vancouver, ISNIE (International Society for New Institutional Economics), stypendysta NATO, Fundacji Kościuszkowskiej (USA), IREX (USA) oraz Körber Stiftung (Niemcy), absolwent Salzburg Seminar in American Studies, visiting professor w University of Sussex w Brighton, UK.

dr Sławomir Józefowicz - wykładowca na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. dwukrotny stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej, m.in. wykładowca w State University of New York w Buffalo (2007-2009), obecnie współpracownik Center for Polish Studies w Daemen College, Amherst, NY.

Prowadzenie Artur W. Wróblewski, Uczelnia Łazarskiego

1 października 2020. godz. 18.00
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28 sala konferencyjna

 trump czy biden

 

 Res Publica Nowa wraz z Biblioteką Publiczną m.st. Warszawy - Biblioteką Główną Województwa Mazowieckiego serdecznie zapraszają do udziału w debacie online pt.

 “Co dalej na wschodzie? Europejska, regionalna i polska polityka wschodnia”.

 

Jaka powinna być europejska i polska polityka wobec wschodu? Kto rzeczywiście ją kształtuje i co wpływa na dynamikę kierunku polityki wobec wschodu? Jaki wpływ na nią będą miały wydarzenia na Białorusi? 

Na część tych pytań odpowiedź można znaleźć w nowym numerze “Res Publiki”, a na pozostałe odpowiedzi poszukamy wraz z naszymi gośćmi:



Olaf Osica, były dyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich,

Wojciech Przybylski, redaktor naczelny Visegrad Insight, prezes Fundacji Res Publica,


prowadzenie: Marcin Zaborowski, redaktor naczelny Res Publiki Nowej

 


Zapraszamy!


24.09.2020, czwartek, godz. 16:30, platforma Zoom i YouTube biblioteki na Koszykowej.

Udział w debacie Zoom wymaga rejestracji do dnia 23.09.2020 do godziny 12.00 poprzez formularz. Link do debaty zostanie przesłany w przeddzień debaty na podany podczas rejestracji adres email. Link do rejestracji: https://forms.gle/DB9QmXueirCYGS9a8

 

Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Polskim Towarzystwem Afrykanistycznym, Katedrą Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego, Staromiejskim Domem Kultury oraz Festiwalem AfryKamera zapraszają na spotkanie z cyklu Afryka na Koszykowej: 

 

Zawiłe związki islamu i chrześcijaństwa w Afryce 

 

afryka foto 1Zarówno islam, jak i chrześcijaństwo mają w Afryce wielu wyznawców. Chrześcijanie i muzułmanie często mieszkają obok siebie, w wielu przypadkach mówią tymi samymi językami, są obywatelami tych samych państw, należą do tych samych grup etnicznych, dzielą wspólną przestrzeń, nie tylko w sensie dosłownym, ale także przestrzeń kulturową bądź historyczną. Wyznawcy obu religii wypracowali różne zależności, część z nich oparta jest na pokojowej koegzystencji, dochodzi też do konfliktów. 

O różnych sposobach budowania kontaktów pomiędzy islamem i chrześcijaństwem w przeszłości i we współczesnej Afryce rozmawiać będą: dr Sabina Brakoniecka, hausanistka z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego zajmująca się islamem w Nigerii, dr Nagmeldin Karamalla - politolog specjalizujący się w problemach Rogu Afryki z Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu oraz dr Krzysztof Błażewicz - etiopista od wielu lat prowadzący badania w etiopskich klasztorach.

Dyskusję poprowadzi dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego. 

30 września 2020. godz. 18.00
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28

Administracja Unii Europejskiej i rządy krajów członkowskich od trzech miesięcy wypracowują rozwiązania w związku z epidemią koronawirusa Covid-19. Działania te obejmują zarówno bezpieczeństwo zdrowotne obywateli, jak i ochronę gospodarki przed kryzysem. Unia wspiera kraje członkowskie reagując na potrzeby medyczne, prowadzi prace badawcze nad szczepionką. Stworzyła fundusz pomocowy dla unijnej gospodarki i pracuje nad nową perspektywą budżetową odpowiadającą na potrzeby poepidemicznej rzeczywistości. Celem jest wsparcie przedsiębiorców oraz zachowanie miejsc pracy.

Czy działania UE są wystarczające? Czy proponowane rozwiązania będą rzeczywistą pomocą? Jak wygląda współpraca krajów członkowskich z administracją unijną?

 



W dyskusji wezmą udział:

Marek Prawda - dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce (Komisja Europejska w Polsce)

Karolina Zbytniewska - redaktor naczelna EURACTIV.pl

Moderował będzie:
Marcin Zaborowski - redaktor naczelny Res Publica Nowa

Zapraszamy
18 czerwca 2020, godz. 16.45
Sala konferencyjna w Bibliotece na Koszykowej
ul. Koszykowa 26/28, Warszawa

Wydarzenie będzie transmitowane na kanale YouTube Biblioteki
Udział w debacie wymaga rejestracji do dnia 17.06.2020
https://bit.ly/2A8yYml

Spotkanie organizowane jest przez Res Publikę oraz Bibliotekę Publiczną m. st. Warszawy – Bibliotekę Główną Województwa Mazowieckiego.

unia europejska: debata

BW

 


logo legimi


 

Kontakt

Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy
Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28
00-950 Warszawa, skr. poczt. 365
Logo Jak Dojade.pl     Jak dojadę?
Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl
Informacje: tel. 22 628 31 38
info@koszykowa.pl